Gistermorgen kwam ik dit
billboard tegen. Het zette me direct aan het denken. En ik voelde een kwaadheid
in me opkomen.
Leren. Hoe denk ik daarover
na al die jaren les te hebben gegeven? Doorzetten kan ik me voorstellen als ik
aan mijn eigen leren denk.
Toen ik de avondstudie
Modevorming deed aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem heb ik
moeilijke periodes gehad. Ik herinner me een dag dat ik boven aan het werk
was en dat ik er niet uitkwam. Voor me lag een leeg vel papier waar ik niets op
kreeg. Ik snapte de ontwerpopdracht in het geheel niet en ik was al weken
aan het worstelen.
Ten einde raad ging ik
naar beneden en zei tegen Bram dat ik met mijn studie ging stoppen. Dit gevecht
was te veel en ik zou er toch niet uitkomen. Hij gaf het perfecte antwoord
dat ik nodig had om door te gaan: ‘Fijn, dan ben je weer alle avonden thuis.’ Later
zei hij dat hij dat natuurlijk helemaal niet wou.
We begonnen die vijfjarige
avondstudie met dertig studenten en we eindigden met vijf, waarvan ik er een was.
Een doorzetter, ja dat ben ik wel.
Leren = doorzetten, volgens
het affiche. Maar de zin gaat verder: ‘als anderen opgeven’. Ik moet bij het
lezen meteen denken aan die anderen. Wie zijn ze? Horen ze bij de groep die het
toch niet zal halen omdat alleen de doorzetter het haalt?
Vinden ze bij hogeschool InHolland
dat alleen doorzetters waardevol zijn? Moeten de doorzetter een groep om zich
heen hebben die het toch niet haalt waardoor zij wel succesvol zijn?
Het woord 'competitie' komt
bij me op. Hebben winnaars verliezers nodig? Kun je alleen maar leren als die
ongelijkheid in het spel zit?
Volgens mij moet onderwijs
kansen geven aan iedereen op zijn/haar niveau. Studenten moeten kennis verzamelen
en vaardigheden ontwikkelen waarmee ze nu en later wat kunnen in de samenleving.
Leren gaat over
nieuwsgierig zijn en blijven, over ontdekken en experimenteren. Leren is een
leerweg zoeken die bij jou past. Leren is ook de tijd krijgen en die gebruiken om
dat te begrijpen en het je eigen maken.
In mijn opinie is de quote
die hogeschool InHolland de wereld in stuurt een bewering die een groot
onderscheid maakt tussen studenten onderling en dat is volgens mij niet
waar het in het onderwijs over zou moeten gaan.
Ik heb les gegeven aan
niveau2-leerlingen die tijd nodig hadden om zich de stof eigen te maken. Er
waren leerlingen bij die daarna niveau 3 deden en sommigen haalden zelfs niveau
4. Dat waren de doorzetters. Maar hun leerproces ging niet ten koste van de
leerlingen die deze stappen niet konden zetten en voor wie een hoger niveau
echt te hoog was.
‘Leren = durven’ staat
onderaan. Dat is waar, maar niet iedereen is een durfal. Om te durven heb je
soms ondersteuning en stimulans nodig. Daar spelen docenten een belangrijke rol
in. Maar de rol van docenten is niet de afvallers laten vallen en alleen de
doorzetter alle aandacht geven.
Daarom vind ik de quote van
hogeschool InHolland ongepast en pervers. Het is een belediging voor studenten.
En een belediging voor die docenten die zich met hart en ziel inzetten voor al
hun studenten.
Helemaal mee eens Jan!
BeantwoordenVerwijderenGun ieder zijn of haar eigen plafond. Het bereiken van dat plafond op enig moment in je leven, is mooi. Wanneer dat moment daar is, is voor ieder anders.
Immers, je hebt laat- en vroegbloeiers, laag- en hoogvliegers. Dat maakt de wereld zo bijzonder.
Lieve Jan, ik sta helemaal achter je keuze maar wat is het onderwijs iemand met inzicht in jou kwijt geraakt. Gegroet Jan Herman
BeantwoordenVerwijderen