donderdag 28 september 2017

Bericht 6



Afgelopen maandag was ik modefotograaf op basisschool Laterna Magica op IJburg, Amsterdam.

Een tijdje geleden werd ik gebeld door de directeur van de Stichting Kunsteducatie De Rode Loper op School. Zij bieden basisscholen in Amsterdam oost kunsteducatieprojecten aan. Francesca Vonck ontwikkelde daar het programma ‘Mode maken met schaar en tape’. Onder haar leiding maken leerlingen van afgedankte kledingstukken nieuwe mode en ze worden daarna gefotografeerd. Ik kreeg de vraag of ik foto’s wilde maken van de kinderen in hun nieuwe ontwerpen en ik zei natuurlijk ja.

Omdat ik graag wou zien hoe het project in elkaar zit, was ik ook bij de eerste les aanwezig. De groep bestond uit leerlingen uit verschillende klassen van groep vijf tot en met acht. De kinderen kregen beelden te zien van verschillende vormen van kleding; modeontwerpers Victor en Rolf bleken een grote inspiratiebron te zijn. In kleine oefenopdrachten werd gespeeld word met verschillende aspecten zoals volume, a-symmetrie, vergroting, verkleining, versmalling.

In de tweede les gingen de leerlingen in tweetallen aan het werk; het ene kind was ontwerper, de andere het model. Dat gebeurde met veel energie, creativiteit en enthousiasme. De modeshoot vond buiten plaats.

Wat mij opviel was dat de kinderen er direct ingingen. Geen gesputter of tegenwerking. Niemand vond het gek vond om er zo uit te zien. Ook de jongens deden volop mee. Ineens ben je een prinses of een stoere held. Een jongen zei na afloop: ‘Ik dacht dat mode alleen voor meisjes was, maar dat is niet zo!’

Ik vond het heel bijzonder om hen te fotograferen. Sommige leerlingen hadden totaal geen aanwijzingen nodig en gingen meteen in geweldige poses staan. Ik denk dat het kwam omdat de sfeer zo vanzelfsprekend was dat je jezelf kon zijn.

De samenwerking met Francesca Vonck ging fantastisch. Zij vindt het fijn dat ik er ben en voor mij is het fotograferen van kinderen een nieuwe en leuke ervaring. In 2018 staan er nog een aantal lessen gepland waarvoor ik ook gevraagd ben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

20. Musea en mbo’ers

  Toen ik nog les gaf op de modeafdeling van het ROC van Twente vond ik het altijd belangrijk om met leerlingen naar musea te gaan. Natu...